Basmul Vogue: expoziţia care te va cuceri pe loc

image032Foto: Erwin Olaf, Vogue NL; Jan Vermeer, Getty

O nouă expoziţie, „Vogue în picturi” (Vogue: Like A Painting), scoate la lumină felul în care fotografii care au lucrat pentru Vogue au utilizat picturi celebre pentru a aduce în atenţa cititorilor o rochie sau o pereche de pantofi. Multe dintre lucrările expuse aparţin unor pictori celebri: Vermeer, fotografiat de Erwin Blumenfeld, Edward Hopper, John Everett Millais, Rossetti sau Magritte.

Unii fotografi aleg o formă subtilă de imitaţie, alţii au un stil mai pronunţat, dar numitorul comun, spune curatorul Debra Smith este „postura modelului, peste care timpul nu şi-a pus amprenta, un soi de încetinire în care totul rămâne nemişcat.”

image034

Foto: Clifford Coffin, US Vogue

Începând cu perioada Renaşterii, hainele la modă au reprezentat un aspect important al portretelor pictate (gândiţi-vă la atenţia care se acorda unei bijuterii, unei manşete gofrate sau felului în care cădea satinul). Mai târziu, în Europa secolului al XIX-lea – aceeaşi perioadă în care s-a dezvoltat fotografia –, au devenit populare picturile care se concentrau asupra modei.

image036Foto: Cecil Beaton, US Vogue

Condé Montrose Nast, care a cumpărat Vogue în 1909 şi a transformat-o într-o revistă de modă de top, şi-a încurajat redactorii să angajeze artişti. În anii ’20 şi ’30, operele lui Salvador Dalí şi Giorgio de Chirico au apărut în revistă alături de fotografii avant-garde făcute de Man Ray.

image042 Foto: Paolo Roversi, Vogue Italia

Tradiţia a continuat. Începând cu anii ’40, Irving Penn care a realizat peste 150 de coperte pentru Vogue, Erwin Blumenfeld care, de asemenea, a fost fotograf al revistei în anii ’40 şi ’50 şi alţii au încercat să recreeze în detaliu opera unor mari artişti, uneori folosind şi celebrităţi pentru a da picturilor o notă contemporană.

image040Foto: Zurbarán/Prado, Madrid, Spania/Bridgeman Images; Michael Thompson, US Vogue

Peter Lindbergh, a cărui pictură înfăţişând patru fete care dansează în jurul unui copac a fost inspirată de “Dans pe muzica timpului” a lui Nicolas Poussin şi de genul fêtes galantes al perioadei rocco, a studiat artele plastice în Germania la mijlocul anilor ’60. Acesta susţine că pictura a avut o influenţă puternică asupra fotografiei lui: „Am învăţat multe despre compoziţie şi despre alte aspecte vizuale, dar, de asemenea, despre cât de important este să încalci regulile, să îţi asumi riscul de a explora noi orizonturi în opera ta.” […]

Expoziţia „Vogue în picturi” va fi deschisă la Muzeul Thyssen din Madrid până pe 12 octombrie.

Sursa articolului: The Telegraph UK, http://goo.gl/iT1Uep

Elisa Maxim

Print Friendly, PDF & Email

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Translate »