Interviu cu Ruxandra Marin
Fire sensibilă, pasionată de frumos, Ruxandra Marin a participat la nenumărate evenimente, dintre care amintim expoziția personală ,,Ipostaze Cristice’’, care s-a bucurat de un enorm succes,
În cadrul expoziției ,,Steaua Mării – Ipostaze ale Maicii Domnului’’, Ruxandra Marin prezintă două lucrări de o veritabilă sensibilitate poetică din seria ,,Ipostaze Cristice’’.
-Cum și când ai decis sa urmezi specializare în domeniul artei (liceu, facultate)?
Din liceu am ales specializarea în domeniul Graficii, deși încă de foarte mica mi-am exprimat preferința spre această ramură a artelor plastice.
– Cum ai ales ca mijloc de expresie grafica?
Grafica cuprinde o multitudine de direcții cu care am rezonat precum gravura, grafica publicitară, grafica de carte, ilustrația și arta scrisului. Baza este desenul si compoziția vizuală, vazute ca elemente constitutive în formarea alfabetului plastic. Alt motiv care m-a determinat sa aleg Grafica, în afara tehnicilor tradiționale, este latura ei digitală.
– Lucrarile pe care le-ai expus fac parte dintr-o serie mai amplă care au facut obiectul proiectului tău de licență. Care a fost conceptul de bază și cum s-a născut el?
Seria de lucrări “Ipostaze cristice” reprezintă o căutare personală, o realitate diferită prin esență și anume redarea unor scene religioase (ultimele momente din viața lui Iisus Hristos) prin viziune proprie, având la bază textul biblic.
Proiectul dorește să îl prezinte pe Mântuitor sub o nouă formă, într-un context actual, oferind un prilej de meditație asupra a ce a fost, este și va fi.
– Ce înseamnă Iisus Cristos pentru tine?
Iisus Hristos este un model absolut al desăvârșirii umane, întruchipand semantic iubirea, sacrificiul, durerea, vindecarea, trăiri inefabile de taine, de miracole. În cazul de față, subiectul cristic reprezintă o provocare, o chemare.
Căutarea personală propusă încearcă să păstreze abordarea simbolică a temei cristice, pornind într-o direcție de cercetare a formei în cadrul spiritului timpului în care ne aflăm, un timp care își caută mereu noi forme de exprimare în domeniul artelor.
-Poate să fie grafica o poartă către religie?
Mai degrabă religia să deschidă o poartă către grafică.
Religia poate fi un univers infinit de inspirație pentru un artist.
Gândiți-vă în câte modalități grafice pot fi abordate idei ca:
rugăciune, suferință, iubire, trădare, milostenie și atatea alte cuvinte, cu o semnatică extraordinară a universului religios.
Și cum ”frumusețea va salva lumea” (Dostoievski), artistul plastic are datoria să pună valorile la loc prin mijloace subtile și rafinate. Un proces de creație este o taină mai mult sau mai puțin înțeleasă.
– Ce alte teme ai abordat de-a lungul timpului, dincolo de problematica raportarii la divinitate?
Am abordat și teme precum: introspecția, universul tradițional românesc, universul relațional dintre oameni, regalitate, corpul uman nud.
– Ai anumite tehnici preferate?
În ceea ce privește grafica tradițională, pot spune că mereu am fost fascinată de gravură, care la rândul ei cuprinde o multutudine de tehnici. Dintre ele am rezonat cu următoarele: POINTE SECHE, AQUAFORTE, AQUATINTA, LINOGRAVURA și în mod special cu tehnica MONOTIPIEI ( folosită și în proiectul de față).
– În ce alte activităti esti implicată, dincolo de lumea graficii?
Dincolo de lumea graficii tradiționale, sunt Graphic Designer. Momentan studiez și Web Design.
– Ce proiecte ai pe viitor?
Am două proiecte de grafică tradițională la care lucrez în acest moment și îmi doresc să se concretizeze în expoziții personale cât mai curând. Tematica este una cu totul diferită față de cea religioasă, abordată în lucrările prezente.
Un interviu de Mihai Moldoveanu