GROWASP – Program de formare în domeniul Artelor Performative Contemporane
„Întâlnirea cu metoda Feldenkrais a afectat profund felul în care dansez, creez și predau. Din 2013 am început specializarea la Istituto per la Formazione Feldenkrais din Milano, fondat de către Mara Della Pergola, elevă directă a lui Moshe Feldenkrais, iar de mai mulți ani cercetez cu grupe diferite, de la profesioniști la amatori, impactul pe care îl are studiul corpului asupra personalității și felului nostru de a fi.”
Metoda Feldenkrais pornește de la întrebări adresate corpului și consideră mișcarea un puternic instrument de cunoaștere, parte a unui fenomen complex care înglobează emoțiile și gândirea.A schimba felul obișnuit în care ne mișcăm înseamnă de fapt a schimba tiparele de gândire și cele emoționale.
Cum putem deveni mai conștienți de noi înșine prin mișcare?
Fiecare dintre noi are o modalitate unică de a se mișca și deține un potențial infinit de acțiuni, însă fără o explorare constantă și fără conștiință corporală, aceste posibilități de acțiune nu se concretizează niciodată.
Simțim înainte de a înțelege.
Metoda ne învăță: creativitatea, mișcarea și sensibilitatea în ceea ce facem schimbă felul în care gândim și ne comportăm.
Pentru Feldenkrais gândirea, percepția și emoția sunt toate prezente în timp ce acționăm.
Atelierul condus de Judith State se adresează tuturor celor pasionați să exploreze dansul contemporan și formele sale adiacente.
„Lucrând de-a lungul timpului la WASP cu oameni care au pornit dintr-un punct 0 întâlnirea cu dansul contemporan și observând la aceștia o capacitate de adaptare și o evoluție remarcabilă, am hotărât să continui seria de ateliere printr-un nou modul în care materialul să fie structurat progresiv, abordat mai intens, și care să aibă ca finalitate o prezentare publică. Participarea la prezentarea finală va fi opțională, cursanții fiind însă încurajați sa experimenteze ceea ce ar putea deveni „prima întâlnire cu publicul”.
Cursul va include exerciții tehnice, improvizație, libertate de exprimare, joc, relaxare și respirație, combinând elemente de dans contemporan cu influențe de jazz, hip-hop și muzicalitate, care să îl aducă pe dansator în fața propriei persoane, liber, dezbrăcat de gânduri și pregătit să își exprime sentimentele prin mișcare.”
Dansatoare profesionistă și coregraf emergent, cu o pregătire de bază în dansul clasic și licență în limbi străine, Judith este într-un continuu proces de schimbare și asimilare, încercând să experimenteze și să combine cât mai multe stiluri de dans, urmând cursuri de pregătire în țară dar și în afara ei.
A călătorit la New York unde a studiat 4 luni la Broadway Dance Center în cadrul programului internațional de pregătire ISVP, la Londra, Goteborg, în Germania și în Italia, având ocazia să abordeze și să aprofundeze stilurile hip-hop, street jazz, funk sau lyrical contemporary cu coregrafi precum Brice Mousset, Massimo Gerardi, German Jauregui, Inaki Azpillaga, Laura Aris, Francesca Harper, Dana Foglia, Billy Bell, Chris Hale, Derek Mitchell, Luam, Candace Brown, Jared Grimes, Chris Judd, Neil Schwartz sau Jared Jenkins. În 2014 a fost bursier danceWEB, în cadrul ImPulsTanz Vienna International Dance Festival, printr-un Wild Card oferit de Asociația 4Culture.
În țară a dansat în spectacole ale Teatrului Național București și ale Teatrului de Operetă “Ion Dacian”. În prezent colaborează cu Teatrul Odeon în spectacole de musical, dans contemporan și teatru. Colaborează constant cu Răzvan Mazilu ca interpret și asistent de coregrafie.
Este inițiatoare a DaDans Project și Flashmob România, a co-coregrafiat primul sezon al emisiunii televizate X Factor, iar în 2014 acesta a realizat prima co-producție româno-germană împreună cu subsTANZ – companie condusă de Massimo Gerardi. La invitația Asociatiei 4 Culture, în cadrul Platformei de Dans Contemporan și Performance 2013, a susținut ateliere de dans contemporan cu elevii liceelor de coregrafie din Bacău și Cluj. Din anul 2013 predă constant cursuri de dans contemporan pentru începători și dansatori profesioniști la WASP – Working Art Space and Production.
Ashtanga Yoga este un stil mai dinamic de hatha yoga, care se folosește de un flux constant de mișcări și de un anumit tip de respirație pentru a trece dintr-o postură într-alta. Alături de “Bandha” (latura energetică), stilul Ashtanga canalizează atenția într-un singur punct, ajutându-ne să ne focalizam pe starea interioară, putând ajunge astfel la meditație.
Ședințele din acest modul se adresează atât începătorilor cât și celor “confortabili cu corpul în mișcare”, deoarece vom aborda în detaliu respirația, aliniamentul postural precum și partea energetică ajutată de orientarea atenției – toate aceste elemente puse împreună în mișcare.
Irene Zaarour practică yoga și meditația încă din 1995, iar din 2002 predă Hatha Yoga. Participând la o multitudine de workshop-uri peste tot în lume, Irene s-a îndrăgostit de Ashtanga Yoga în urmă cu zece ani. De atunci, se retrage aproape anual în India, unde învață cu profesorii ei Ashtanga, sanskrita și “chanting”, iar în România își dedică timpul pentru a prezenta Ashtanga ca o oglindă multi-fațetată în care fiecare student își poate găsi abordarea personală.
Laborator Dance Film: coregrafie și cinematografie
Laboratorul este primul dintr-o serie de ateliere interdisciplinare din seria DIMAP (Direcții inovatoare în multimedia și arta performativă). Atelierul este coordonat de Simona Deaconescu.
Atelierul propune participanților explorarea bazelor teoretice și practice ale filmului experimental de dans, un gen care mai poartă numele de: cine-dans, video dans, dans pentru cameră, screendance. În timpul atelierului vom deprinde cunoștințe de bază despre crearea unei coregrafii pentru cameră, precum și noțiuni specific cinematografice (încadraturi, unghiulații, mișcări de aparat, lumină, editare etc), prezentate aplicat pe filmarea unui material de dans. Cursanții vor învăța să realizeze un decupaj, să-și planifice o filmare și să mânuiască o cameră de filmat și aparatura de înregistrare sunet. Toate aceste exerciții vor fi explorate în laborator, astfel încat orice noțiune teoretică să poată fi exersată practic. În timpul atelierului participanții vor fi încurajați să creeze o coregrafie nouă pentru film sau să adapteze o coregrafie pe care au realizat-o deja. Cei care nu au experiență în zona dansului vor putea alege să filmeze și să regizeze un material de mișcare creat de colegii lor. Cursanții vor lucra în grupuri cu scopul de a realiza un dance-film de un minut secvență cadru la sfârșitul atelierului.
În cinematografie un film secvență cadru presupune realizarea filmului dintr-un singur cadru, fără a opri aparatul și fără a interveni prin tăierea materialului ulterior. Acest lucru presupune ca artistul care îl regizeaza să-și realizeze un plan foarte clar al modalității de filmare (unghiulație, încadraturi și mișcări de aparat) singura intervenție permisă la editare fiind realizarea coloanei sonore, fie prin adăugare de muzică sau sunete în post-producție, fie prin captarea sunetului în priză directă, la locația de filmare.
Procesul de realizare al filmului va fi discutat și aplicat în timpul cursurilor de la WASP, iar filmarea va avea loc în exterior. Participanții vor lucra în grupuri organizate de la primele sesiuni de curs, astfel încât fiecare cursant să aibă posibilitatea de a filma, de a fi filmat sau de a le face pe amândouă, în funcție de disponibilitatea fiecăruia. La sfârșitul modulului fiecare participant va prezenta un film în regia proprie sau în colaborare cu un alt coleg. Numărul maxim de co-creatori ai unui film este trei. Încurajăm colaborări interdisciplinare între performeri, cineaști și compozitori.
Organizatorii pun la dispoziția cursanților aparatura necesară desfășurării cursurilor și prezentărilor finale (cameră de filmat, aparatură de înregistrare sunet, lumini, aparate de video proiecție, computer și soft destinat editării materialelor) precum și accesul la mediatecă. Cursanții pot aduce la cursuri materiale și aparatură proprie. Coordonatorul atelierului va invita pe parcursul sesiunilor de curs specialiști din domeniu care să ajute la dezvoltarea abilităților teoretice și practice ale cursanților.
GROWASP este un Program de formare în domeniul Artelor Performative Contemporane
WASP – Working Art Space and Production continuă seria de acțiuni ce au ca scop dezvoltarea profesională a celor activi în domeniul artelor performative contemporane. Astfel, începând din acest an, Programul de Formare Profesională inițiat de WASP în anul 2013 devine GROWASP – Ground for Research and Orientation.
Programul cuprinde workshop-uri, invitați speciali, prezentări periodice, sesiuni de feedback, oportunități de formare în străinătate, rezidențe artistice și acces la producții naționale și internaționale, într-un format special ce își propune să traseze noi perspective tinerilor artiști cu sau fără studii de specialitate, în dorința de a-i introduce în contextul internațional al performance-ului contemporan, oferindu-le sesiuni de pregătire în domenii care nu sunt accesibile în sistemul de educație instituțional.
GROWASP 2015 curpinde laboratoare de dance film, real time composition, noțiuni de interdisciplinaritate, compoziție muzicală experimentală, dans contemporan cu influențe jazz și hip-hop, cursuri de mișcare care mizează pe o învățare organică – Feldenkrais, Klein Technique, Contact Improvisation și Ashtanga Yoga.
Laborator Dance Film | Simona Deaconescu – primul atelier dintr-o serie de ateliere interdisciplinare denumită D.I.M.A.P ( Direcții Inovatoare în Multimedia și Arte Performative) | 14 martie – 8 aprilie
Contemporary Dance Fusion | Judith State | 21 aprilie – 15 mai
Soft InsideOut | Valentina de Piante | 2 – 30 martie
Ashtanga Yoga for Art Practitioners | Irenne Zaarour | 13 martie – 9 aprilie
Dans contemporan | Gigi Căciuleanu
Klein Technique | Hanna Hegenscheidt (Germania) – septembrie&noiembrie
Contact Improvisation | Joerg Hassmann (Germania)
Real Time Composition | Joao Fiadeiro (Portugalia) – octombrie
Experimental Sound | Eduard Gabia – mai/iunie
Participanții în cadrul GROWASP – Ground for Research and Orientation vor beneficia, pe durata desfășurării atelierelor la care se înscriu, de WASPer PASS, ce include:
acces la spectacolele prezentate la WASP, în baza rezervărilor și în limita locurilor disponibile
acces la mediateca WASP (arhivă video, publicații, cărți și reviste de dans și artă contemporană)
acces la Media Lab, dotat cu aparatură de înregistrare audio și video, calculator și soft pentru editare video (pentru participanții înscriși la D.I.M.A.P).
Înscrieri: contact@waspmagazine.com
Detalii: http://waspmagazine.com/growasp_2015/