Faimoasa pictură a lui Da Vinci în format digital
Versiunea digitală a Mona Lisei îi permite să îşi schimbe expresia feţei. Astfel, în locul zâmbetului enigmatic, poate să se se încrunte, să-şi ţuguie buzele sau să urmărească atent mişcările vizitatorilor.
Digitala Mona Lisa, care funcţionează cu ajutorul unei tehnologii de inteligenţă artificială, a fost produsă de o echipă de 40 de tehncieni şi artişti, care au lucrat la proiect vreme de aproape un an. Florent Aziosmanoff, promotorul versiunii interactive, susţine că ideea a fost să o prezinte pe Mona Lisa într-un format modern: „Acum poate simţi schimbările din jurul ei. Leonardo Da Vinci a încercat să o facă să pară vie, aşa că mi s-a părut potrivit să dăm contur intenţiilor sale.”
Noua Mona Lisa este echipată cu un senzor de mişcare utilizat în jocurile video interactive. Poate simţi mişcările vizitatorilor şi îi poate vedea, acest lucru permiţându-i să “reacţioneze în funcţie de starea de spirit”, a menţionat Jean-Claude Heudin, directorul Institutului din Paris pentru Internet şi Multimedia, institut care a dezvoltat sistemele de inteligenţă artificială.
Aziosmanoff, care se specializează în „arta vie” digitală, spune că a ales-o pe Mona Lisa, pentru că este „celebră şi unul dintre cele mai reprezentative pesonaje din istoria artei.”
Pictura originală se află la Muzeul Luvru din Paris, dar versiunile digitale vor fi produse şi comercializate în diferite dimensiuni şi formate. Picturile digitale vor fi puse în vânzare la toamnă, având un preţ de câteva sute de euro, în vreme ce o versiune în miniatură poate fi sprijinită pe un suport şi înconjurată de bijuterii.
“Acesta este mai cu seamă un proiect artistic decât unul comercial, dar intenţionăm să facem picturile suficient de ieftine pentru ca turiştii să îşi permită să le ia acasă ca suveniruri.”
Heudin a recunoscut că proiectul este nebunesc, dar ţinut să precizeze că a fost atras de el, pentru că în viitor ar putea servi drept prototip. Unul dintre următoarele obiective este să dezvolte un context emoţional care va lua în considerare experienţele şi interacţiunile trecute ale sistemului.
Elisa Maxim