În debutul celui de-al treilea sezon, Salonul de proiecte i-a invitat pe artiștii Matei Bejenaru și Dumitru Oboroc să formuleze o propunere care se materializează în expoziția de față. Subiectul ales de cei doi e percutant, actual, rezonând cu incertitudinile, dilemele și îngrijorările care traversează scena de din România. Cum este perceput artistul vizual în societatea contemporană? Cum este el afectat de relația cu diferite instituții care acționează normativ și constrângător? Cum poate rezista un artist tentativelor de delegitimare cu care se confruntă în mediul social atunci când el vrea să își manifeste atitudinea critică?
Matei Bejenaru propune o analiză a contextului artistic românesc, discutând situația sistemului artistic în timpul regimului comunist și în perioada actuală. Bazându-se pe o metodologie complexă și o cercetare de lungă durată, artistul concepe strategia unui „marș de gândire” ce are ca punct de plecare un spațiu expozițional istoric din București și ca punct final spațiul care găzduiește expoziția actuală. Mai mult decât începutul și sfârșitul acestui traseu, ceea ce contează este algoritmul de gândire care îl însoțește și care ia în calcul reflecția intelectuală, situațiile concrete și percepția subiectiv-emoțională. Experiența fizică, intelectuală, emoțională e sublimată în cadrul unui proces transformator care generează, pe baza unei metodologii conceptuale, o serie de obiecte ce condensează atitudinea artistului privind degradarea statutului artelor vizuale și a artistului în România.
Păstrând tradiția colaborărilor inter-generaționale, proiectul lui Matei Bejenaru este prezentat în tandem cu o instalație nouă a tânărului artist Dumitru Oboroc. Mizând în principal pe limbajul fotografic, artistul este la rândul lui interesat de modularea unor idei în cadrul unui proces de înregistrare, transformare și reordonare a unor date reale. Reprezentarea individului este filtrată, dezmembrată și ulterior reasamblată, iar această recompunere e în mare măsură modelată de factori arbitrari. Dumitru Oboroc ne arată, odată în plus, că subiectivitatea individului – respectiv a artistului – e permanent modelată de raportul ei cu instituțiile care reglementează viața în societatea contemporană.
La finalul expoziției, marti 26 noiembrie, ora 18.00, este programat un artist-talk al lui Matei Bejenaru cu ocazia căruia se va lansa în București și primul demers editorial într-o formula retrospectivă concentrat pe activitatea artistului, publicat de tranzit.ro/ Iași în colaborare cu Salonul de proiecte.
Ca platformă ce a încurajat producția de artă contemporană în România, Salonul de proiecte a beneficiat de susținerea Domnului Mihai Oroveanu, directorul Muzeului Național de Artă Contemporană. Activitatea noastră de până acum nu s-ar fi putut desfășura fără sprijinul și încurajarea dânsului. Credem că programul nostru a avut și are un rol important în dinamica scenei de artă locale și avem încrederea că el va fi o prezență constantă și de acum înainte.
––
Matei Bejenaru este un artist vizual care trăieşte şi activează la Iaşi, unde predă fotografie şi video-art la Universitatea de Arte „George Enescu”. Este membru fondator al Asciaţiei Vector din Iaşi şi director al Bienalei de artă contemporană Periferic. În proiectele sale din ultimii ani, prin fotografie, video şi performance-uri, el analizează felul în care modurile de producţie economică, cunoaşterea tehnologică, mentalităţile şi stilurile de viaţă ale oamenilor s-au schimbat în ţările post-comuniste în ultimele două decenii.
Imigraţia muncitorilor români în Vest a fost analizată în proiectele artistice Ghid de călătorie şi Maersk Dubai, prezentate în diferite expoziţii internaţionale precum cele de la Tate Modern, Level 2 Gallery din Londra în 2007 sau în Bienala de la Taipei în 2008.
Proiectul său exprimental de muzică corală, Cântece pentru un viitor mai bun, a fost prezentat la The Drawing Room si Tate Modern la Londra, Western Front la Vancouver, Kunstlerhaus Buchsenhausen Innsbruck între noiembrie 2010 si iulie 2011.
Matei Bejenaru a fost profesor invitat la Université du Québec à Montréal în anul universitar 2011-2012. Din 2012, el este artist asociat la Centrul de artă Kettle’s Yard din Cambridge, Marea Britanie.
Mai multe detalii pot fi găsite pe website-ul artistului: www.mateibejenaru.net
Dumitru Oboroc este un artist vizual născut în 1981 în Basarabia. Din 1996 locuieşte în Iași, România. În prezent este doctorand în Arte Vizuale la Universitatea de Arte “George Enescu” Iaşi. A urmat cursurile de licenţă în Sociologie din cadrul Universitaţii Al.I. Cuza Iași, şi studii de licenţă si de master la Universitatea de Arte din Iași.
Printre cele mai recente participări expoziţionale se numără: AIR, Galerie ArtPoint, Kultur Kontakt, Vienna (2013); DRIFTING IDENTITIES (Exhibition&Colloquium), Zemstvei Museum, KSA:K – Center For Contemporary Art, Chișinău (2012); DOUBLE STEREO #4, Ancien Collège des Jésuites, 23:03 – ASSOCIATION DE PROMOTION ET DE DIFFUSION DE L’ART CONTEMPORAIN, Reims (2011); The exhibition as (micro)city, Teatrul Luceafarul, Vector studio for art practices and debates, Iasi (2011); The Journey to the East, Arsenal Gallery, Bialystok and Museum of Contemporary Art in Kraków (MOCAK), Krakow (2011); Critical Alienated Works, Rumänisches Kulturinstitut Berlin (2011); CHIȘINĂU – Art, Research in the Public Sphere, KSA:K Center For Contemporary Art, Chișinău (2010).
––
Pornind de la premisa că în România posibilitățile de producție în arta contemporană sunt aproape inexistente, iar artiștii din generațiile noi întâmpină mari dificultăți în a-și concretiza proiectele, Salonul de proiecte își propune să acționeze ca o platformă pentru încurajarea unor practici artistice care abordează problemele actuale din societatea românească, reflectând asupra contextului contemporan.
Salonul de proiecte și-a început activitatea în 2011 și este o inițiativă a Magdei Radu și a Alexandrei Croitoru ce beneficiază sprijinul financiar și logistic oferit de MNAC. Această inițiativă își propune realizarea unor expoziții, prezentări și dezbateri care se vor focaliza asupra artei contemporane din România, punând producțiile tinerilor artiști într-un context generational mai larg.