SINCRONIC Practici colaborative în arta contemporană

Între datele de 8-10 noiembrie 2016, s-a ținut la București expoziția SinCronic în spațiul de artă contemporană Go Art Projects (str. Semicercului, nr.10) și a constat în realizarea plastică și multimedia a patru ceramiști, patru sculptori, doi artiști plastici invitați și trei profesioniști multimedia care au făcut un statement artistic plecând de la un singurmediu, și anume lutul ceramic. Întregul proces de constituire a temelor care aspiră la meditație, cu mai multe niveluri de interpretare, alese de către artiștii plastici, printre care mitul biblic al “pomului cunoașterii Binelui și Răului”, zborul, atracția magnetică, cuplul, orașul, corpul uman, marea și oamenii ei, a fost înregistrat video și sunet pentru a face publicul să conștientizeze munca pe care au executat-o oamenii implicați în proiect.

15044671_10154779758922491_1596599287_o

Iată ce a declarat curatorul expoziției, Igor Mocanu, despre scopul și motivul proiectului SinCronic: “Proiectul își trage cumva seva din turnura în cadrul receptării determinată de dadaiști la începutul secolului. Pentru aceștia, a contempla arta echivala dacă nu cu un rit funerar, atunci măcar cu o cultivare a pasivității călduțe care nu mai servea la nimic. Pentru a o înțelege până la capătul asumării, arta nu mai trebuia privită, adulmecată și admirată, ci direct performată, pentru a înțelegere și o cunoaștere adecvate. După 1990, când lepădarea de un anumit “activism” social al artei, uzurpat până atunci de capriciile rigide și conservatoare ale naționalismului-ceaușist de stat, devenise argumentul ideologiei dominante a „tranziției” spre un nou capitalism tehno-științific cu față „occidentală”, artiștii s-au reîntors cu voluptate către un anumite mod premodern de receptare a artei. Din această perspectivă, cred că nu s-a discutat încă îndeajuns despre receptarea-acțiune, receptarea-proces, receptarea-performance a artei contemporane. SinCronic s-a construit, de aceea, mai mult ca facilitator de context în care cooperarea dintre artiști să ducă la un rezultat care să reactiveze acest tip de apropiere de arta contemporană.”

15034357_10154779758907491_190030728_o

Scopul expoziției SinCronic, ca și scopul dadaismului, este de a readuce la viață interacțiunea dintre autorul lucrării și privitori, asemeni interacțiunii întâlnite în teatru sau arhitectură. Poate și de aceea lucrările artiștilor plastici nu au avut plăcuțe cu numele lor trecute în dreptul operelor de artă din lutul ceramic, și au invitat privitorii să descopere povestea din spatele operelor de artă prin căști conectate la mp3 playere și prin filmările pe repede-înainte din video-proiectoare.

Printre artiști s-au numărat Gheorghe Fărcașiu, Lucian Țăran, Georgiana Cozma, Oana Florică Rill, Liliana Marin, Simona Antoniu, Elena Ilaș, Iulian Vîrtopeanu, Filip Vasile, Iliya Yancov, Matei Dumitrescu.

Evenimentul, co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național, a fost organizat de Asociația UMA ED România, în parteneriat cu Primăria Municipiului Constanța, Uniunea Artiștilor Plastici (UAP) din România, filiala Constanța, Universitatea „Ovidius” din Constanța, filiala Deva, Art Safari, Art Time și Bogos Film.

 

Cezara Miclea

Print Friendly, PDF & Email

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Translate »