Conferinta Internationala pe teme de muzeologie, management cultural si identitate europeana la Muzeul National Cotroceni

 

Muzeul Naţional Cotroceni

Comunicat de presă

Conferinţă Internaţională pe teme de muzeologie, management cultural şi identitate europeană la Muzeul Naţional Cotroceni, 26-28 mai 2011

 

Conferinţa ”Tineretul şi muzeele”, ediţia a III-a

17-29 mai 2011

 

În suita manifestărilor ocazionate de împlinirea a 20 de ani de la înfiinţarea sa, Muzeul Naţional Cotroceni în parteneriat cu UNESCO, organizează în perioada 26-28 mai 2011, Conferinţa Internaţională pe teme de muzeologie, management cultural şi identitate europeană, eveniment marcant în lumea muzeală românească.

Conferinţa se va desfăşura în limbile română, engleză şi franceză, având următoarea tematică: Cum se poate exprima într-un muzeu identitatea europeană?; Muzeele de istorie şi artă: misiune, obiective, strategii; Programe şi proiecte culturale în politica de management şi marketing cultural în contextul economic actual; Noi tendinţe în activitatea de restaurare-conservare.

La lucrările conferinţei sunt invitaţi directori de muzee din ţară şi străinătate, specialişti din muzee şi instituţii culturale, reprezentanţi UNESCO. Prin organizarea acestei conferinţe internaţionale, Muzeul Naţional Cotroceni şi-a propus reflectarea principalelor aspecte ale activităţii unui muzeu contemporan, impresionanta diversitate culturală şi multitudinea ofertelor alternative concurenţiale existente pe piată, căreia instituţia muzeală europeană trebuie să le răspundă, susţinerea schimburilor de idei şi valori între instituţiile muzeale din ţară şi străinătate.

Participanţii străini sunt reprezentative personalităţi din domeniu, precum: dr. Jean Pierre Titz – Head of History Education Division, Consiliul Europei; dr. Ana Dumitrescu – reprezentant internaţional al UNESCO pe domeniul cultural din 1991; prof. dr. Francis Conte – Director of the Master CIMER Sorbonne University, Franta; Ulrike Renate Kretzschmar – Director of the History Museum, Berlin, Germania; Maria Serlupi Crescenzi – Office for Educational Activities Vatican Museum– Vatican, dr. Lionel Vinour – President of FRACCU (Federaţia Europeană a Asociaţiilor, Centrelor şi Cluburilor UNESCO; dr. Korytin Nikita – Director of the Ekaterinburg Museum of Fine Arts, Rusia; dr. Svetla Tsaneva-Dimitrova – Head of the Central Laboratory for Conservation and Restauration, National Museum of History, Sofia, Bulgaria, dr. Mila Popovic-Zivancevic – director of Central Institute for Conservation, Belgrad, Serbia; prof. dr. Tzvetana Kjoseva Lazarova – Deputy Director of the National Museum of History, Sofia, Bulgaria; Iurie Levcic – Director al Centrului Bucovinean de Artă pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Româneşti, Ucraina.

Printre specialiştii români participanţi la lucrările conferinţei se numără: dr. Virgil Niţulescu – preşedintele Comitetului Naţional Român ICOM şi director general al Muzeului Ţăranului Român, prof. univ. dr. Ion Bulei – director Institutul de Ştiinţe Politice şi Relaţii Internaţionale, prof. univ. dr. Ioan Orpiş – Universitatea Valahia din Târgovişte, prof. univ. dr. arh. Sorin Vasilescu – Universitatea de Arhitectură ”Ion Mincu”, dr. Ernest Oberlander Târnoveanu – director general al Muzeului Naţional de Istorie a României, dr. Cristian Scăiceanu – director adjunct Muzeul Naţional Filatelic, dr. Lia Voicu – director general Muzeul de Istorie şi Arheologie Prahova, dr. Ligia Fulga – director Muzeul de Etnografie Braşov, dr. Florin Rogneanu – director Muzeul de Artă Craiova, dr. Dan Jumară – director general Muzeul Literaturii Române Iaşi etc., alături de muzeografi şi restauratori de la muzee din Bucureşti şi din ţară.

 

Muzeul Naţional Cotroceni este pentru al treilea an consecutiv partener al celei de-a treia ediţii a proiectului Metamorfoze, iniţiat în anul 2009 de UNESCO în colaborare cu Federaţia Română a Asociaţiilor, Cluburilor şi Centrelor pentru UNESCO prin Alumnus Club, Guvernul Romaniei-Departamentul pentru Relatii Interetnice, Comisia Naţională a României pentru UNESCO, şi care se va desfăşura în perioada 17-29 mai. Tinerii participanţi (artişti plastici, muzicieni, scenografi, regizori, fotografi, istorici şi teoreticieni de artă, muzeologi, profesori, jurnalisti) din Turcia, România, Grecia, Franţa, Serbia, Ucraina, Federaţia Rusă, Republica Moldova se vor întâlni în Bucureşti în cadrul unor workshop-uri şi mese rotunde pe teme de identitate europeană, având ca obiectiv central ORASUL EUROPEAN în contextul multiculturalismului.

Anul acesta, pe data de 28 mai la ora 19.30 la Muzeul National Cotroceni va fi

prezentată cercetarea vizuală ORASUL EUROPEAN, pregătita în cele 10 zile de stagiu ale

proiectului de tinerii participanţi.

 

Conferinţa Internaţională pe teme de muzeologie, management cultural şi identitate europeană se va încheia cu o excursie de o zi, oferită tuturor participanţilor, la Mănăstirile Horezu şi Polovragi, simboluri ale culturii şi civilizaţiei româneşti.

 

Partener principal: Apa Nova

 

Parteneri: Konica Minolta, Ella Travel

 

Parteneri media: Radio România Actualităţi, Radio România Cultural, Bucureşti FM, RFI Romania, Agenţia Naţională de Presă "Agerpres", Cronica Română, Onlinegallery.ro, România Liberă, Căminul, Şapte Seri, Traveller Magazin, Revista Istorie şi Civilizaţie, LiterNet.ro, Senso TV, Art Out, Revista ”Vacanţe la ţară”, Fundaţia Culturală ”Magazin Istoric”, Ziarul Timpul, Diplomat Club.

 

 

Persoană de contact:

Ştefania Ciubotaru

0213173106

muzeulcotroceni@netscape.net

Laura Lucia Mihalca

Artist vizual, curator, jurnalist -Președinte revista Art Out -

Continue Reading

Expozitia Cuierul si Oglinda – Sasa – Liviu Stoianovici

 

Cuierul şi oglinda
Expoziţie Saşa-Liviu Stoianovici
11 – 25 mai, Sala Foaier, Muzeul Naţional al Ţăranului Român
Vernisaj: miercuri, 11 mai, 18.00
    

                

       

Format la Timişoara, Saşa-Liviu Stoianovici practică cu egală pasiune muzica experimentală şi artele vizuale într-un amestec bine dozat, mărturie pentru aceasta stând filmul unui performance muzicalo-culinar, desfăşurat la Maastricht şi intitulat Cina. Gătind mămăligă pentru public, într-un sofisticat aranjament tehnic vizând atât proiectarea imaginii suprafeţei fierbând, cât şi amplificarea sunetelor, produse în timpul preparării, amestecate cu mixaje electronice, artistul a obţinut efecte neaşteptate, cu note hilare, dar în acelaşi timp cu o trimitere la gesturi simple, nesofisticate, în căutarea unei identităţi autentice.

 

Saşa-Liviu Stoianovici nu este interesat doar de aspectul antropologico-artistic al receptării unor moduri de existenţă apropiate de viaţa arhaică, dar şi de comentarii cu caracter politic, evocând pe scurt şi simplu un trecut istoric (pauperizarea ţăranilor în timpul comunismului, salvarea unei părţi a societăţii româneşti prin „tehnici de supravieţuire” în condiţii istorice şi politice potrivnice). Astfel, prezenţa stranie a unei mămăligi uscate peste care stă aşezată o medalie comunistă „de merit” trimite explicit la unele evenimente din trecutul nostru, cum ar fi momentul colectivizării proprietăţilor agricole.

 

Ileana Pintilie

 

 

Poate pentru că atârnă pe noi, din ce în ce mai grele cu trecerea anilor, ajungem să le agăţăm, la rândul lor, pe unde apucăm. Spânzuraţi fără carne, legănându-se în cuier.

Neatârnarea, un cuvânt şlefuit în iepoca, mândrie patriotică a ţâmburuşului care ajunge să se creadă buric de Univers.

Din când în când, pe atârnatele astea, care ne acoperă buricul, suspendăm una, alta. O broşă, un mărţişor, o floricică de nuntă, o panglică de doliu. O isignă. Semne. Între puştiul cu role, cozorocul pe ceafă şi insigna glumeaţă înnobilându-i şapca şi veteranul de răzbel, purtându-şi satisfăcut certificarea la rever, bobul de metal care îi conferă un loc în autobuz, nu este prea mare diferenţă. Doar aceea că bătrânul încearcă să ne spună ceva cu insigna.

Până la urmă, colonialistul oferă cioburi, seminţe de oglindă în care lumea reverberează la nesfârşit, repetând ca la spovedanie toate lucrurile rele, înmulţindu-le însă şi pe cele bune, ca în parabola peştilor, pentru a primi aur băştinaş. Avem nevoie istorică de strălucire, chiar dacă ne mulţumim câteodată numai cu luciul superficial.

Tinicheaua cu şnur certifică, impune, atrage atenţia, dă dreptul.

Atârnând peste noi, istoria creează momentul. Îl impune. Bate medalie întru aducerea lui aminte. Nu-i de-ajuns un singur soare, sub care toţi suntem până la urmă egali. Lăsându-se în voia jocului său de raze, năstureii ăştia, auriţi şi argintaţi, ajung pe pieptul unora dintre noi. Şi astfel se naşte ierarhia.

Spunem şi respunem istoria, tocindu-i înţelesurile tocmai pentru a ne fixa mai bine în ele. Atunci când stăm la masă. Povestea repovestită naşte mitul, în carafa goală ascunzându-se de-a valma eroii. Timpul se cuibăreşte în drojdie, născând din fundul butoiului alţi şi alţi semizei. 

 

Călin Torsan

http://www.sasha-liviu-stoianovici.blogspot.com/

Parteneri: revista Art Out, Modernism, Metropotam, Neaparat.ro, Port.ro, Artboom, ArtClue, Sfere.ro, Veioza de Arte.

 

Laura Lucia Mihalca

Artist vizual, curator, jurnalist -Președinte revista Art Out -

Continue Reading

EXPRESIA IDEII V

Posta redactiei



Laura Lucia Mihalca

Artist vizual, curator, jurnalist -Președinte revista Art Out -

Continue Reading